Особливості роботи вчителя-реабілітолога
Одними з основних умов і факторів, які сприяють гармонійному розвитку дитини є систематичне запровадження занять з фізичної реабілітації.
Фізична реабілітація передбачає застосування з лікувальною і профілактичною метою фізичних вправ і природних факторів у комплексному процесі формування, відновлення здоров'я, фізичного стану та працездатності дітей з особливими потребами.
Допомогу в фізичному розвитку дітям з ООП надає вчитель-реабілітолог - фахівець з фізичної реабілітації. В ІРЦ вчитель-реабілітолог:
- оцінює рівень фізичного стану (розвитку) та фізичної підготовленості дітей;
- виявляє причини порушень психофізичного розвитку на основі комплексного обстеження;
- надає корекційну допомогу дітям, які мають відхилення у фізичному розвитку;
- взаємодіє з батьками та педагогічними працівниками, щодо реабілітаційних заходів.
Вчитель-реабілітолог впродовж навчального року здійснює комплексну допомогу дітям, впливаючи на їх моторну сферу та фізичний розвиток. Сприяє максимально можливому розвитку (фізичному, моторному, тощо) дитини з особливими освітніми потребами, підтримує та відновлює послаблені рухові функції.
Метою роботи вчителя-реабілітолога у закладі є:
• визначити особливі освітні потреби дитини, її сильні сторони;
• сприяти формуванню правильних рухових стереотипів на всіх етапах розвитку дитини з особливими потребами.
Під час індивідуальних занять з дітьми працює над формуванням основних рухових функцій дітей відповідно до онтогенетичного розвитку, сприяє створенню відповідних умов для розвитку дитини в домашньому середовищі.
Перед проведенням корекційних занять реабілітолог обстежує дітей з метою виявлення рухових дисфункцій та визначення рухового потенціалу, визначає функціональні порушення та обмеження, оцінює великі моторні функції, оцінює ступінь порушення функцій, рівень мотивації до відновлення, визначає спрямованість особистості.
Вчитель-реабілітолог тісно співпрацює з батьками. Він для кожної дитини підбирає індивідуальні комплекси вправ, в залежності від тяжкості ураження, форми захворювання. Шляхи реалізації реабілітаційного втручання залежать від індивідуальних можливостей та потреб дитини.
Основна форма проведення занять - індивідуальна. Заняття передбачають роботу вчителя-реабілітолога в безпосередньому контакті з дитиною, проте для загального фізичного розвитку можливі заняття в підгрупі.
Завдання фізичної реабілітації:
- забезпечення психічного та фізичного благополуччя;
- формування необхідних навичок і умінь дитини з урахуванням її індивідуальних особливостей;
- створення умов, за яких реалізуються потреби дітей;
- розвиток фізичних якостей;
- зміцнення та охорона здоров'я дітей.
Щоб уникнути подальших негативних змін у здоров'ї дитини, рухова активність для дітей з особливими потребами вкрай необхідна. Правильне фізичне виховання дітей зміцнює і загартовує організм, підвищує резистентність до впливу негативних факторів навколишнього середовища, є найбільш ефективним засобом неспецифічної профілактики і найважливішим стимулятором гармонійного росту і розвитку дитини з ООП.