Всесвітній день людини з синдромом Дауна
В Україні та світі сьогодні - 21 березня відзначається Всесвітній день людей з синдромом Дауна. Даний день проведення вибраний не випадково, це двадцять перший день третього місяця пов'язаний з трьома копіями 21-ої хромосоми. Вперше цей День став щорічно відзначатися з 2006 року і був заснований на VI міжнародному симпозіумі по синдрому Дауна, проведеному в Пальма де Майорка, за ініціативою правлінь Європейської та Всесвітньої асоціацій Даун-синдром.
Синдром Дауна - одне з найпоширеніших генетичних порушень, спричинене наявністю додаткової хромосоми у 21-й парі. Частота народження дітей із синдромом Дауна становить один випадок на 600-800 новонароджених. Синдром Дауна розповсюджений в усіх регіонах світу і часто призводить до змін моторики, фізичних характеристик і здоров'я людини. Життєво важливе значення для розвитку таких людей є доступ до медичного обслуговування, програм раннього втручання та інклюзивної освіти. Попри те, що діти з синдромом Дауна розвиваються дещо повільніше, ніж звичайні, пізніше починають ходити і розмовляти - вони здатні до навчання, багато з них може освоїти професію, досягти оптимальної якості життя і опікуватися собою без зайвої допомоги.
Причини розвитку синдрому Дауна досі не встановлені. У деяких випадках аномалія виникає як результат генетичної схильності, тоді як іноді причиною трисомії стає вік майбутньої матері. Окрім цих двох факторів науці досі не відомі інші причини розвитку синдрому Дауна.
Нетиповий розвиток немовлят із синдромом Дауна помітний з перших місяців їхнього життя. Насамперед помітні млявість і знижена активність дитини, порушений розвиток дрібної моторики, що пов'язано зі зниженням м'язового тонусу та характерною формою кисті. Специфічними є й інші види рухової діяльності. Деякі діти можуть почати ходити вже у два роки, а деякі лише на 4-му році після народження. Проте слід зазначити, що з розвитком ходьби діти із синдромом Дауна стають активніше, а їхня моторна діяльність покращується. Тому важливо, щоби з дитиною працював реабілітолог чи інструктор ЛФК. Також рекомендуються регулярні фізіотерапевтичні заняття.
Сповільнене формування всіх рухових функцій викликає затримку розвитку психічних процесів. Структура психічного розвитку дітей із синдромом Дауна своєрідна: мовлення з'являється пізніше, ніж у дітей з типовим розвитком; часто ускладненим є розуміння зверненого мовлення; словниковий запас обмежений. Проте рання інтенсивна логопедична корекція сприяє подоланню таких порушень мовленнєвого розвитку.
Емоційна сфера дітей із синдромом Дауна залишається практично збереженою. Вони зазвичай лагідні, слухняні та доброзичливі. Можуть любити, бентежитись, ображатись, хоча іноді бувають дратівливими та впертими, проте це ймовірніше особистісна риса характеру дитини, ніж закономірна особливість цієї нозології.
Більшість таких дітей проявляють інтерес до оточення й добре наслідують поведінку інших людей, що сприяє формуванню навичок самообслуговування та соціальної поведінки. Рівні навичок і вмінь, яких можуть досягти діти із синдромом Дауна, дуже різні та визначаються генетичними чинниками, але їх можна значно покращити при правильній організації розвивальної роботи.
Діти з синдромом Дауна потребують різних занять з спеціалістами. У першу чергу це дефектологи/корекційні педагоги, які вміють працювати з дітьми з ООП. У ранньому віці знадобиться допомога фахівця в руховому розвитку. Допоможуть також консультації логопеда, який уміє працювати з дітьми раннього віку із загальним недорозвитком мовлення. У дошкільному віці роль фахівців у навчанні дитини зростає. Цими фахівцями є дефектологи, логопеди, реабілітологи, дитячі психологи. Вчасне зверненя до спеціалістів на початковому етапі розвитку дитини підвищує шанси до розкриття її власного потенціалу.