Пам'ятка для батьків, коли дитина відвідує заклад освіти
Ваша дитина йде до закладу освіти

Батьки відіграють важливу роль у забезпеченні успішного навчання своєї дитини. Всім дітям потрібна підтримка батьків, а діти з особливими потребами часто потребують ще більшого залучення батьків і не тільки на початкових етапах навчання, а часто й упродовж всього періоду здобуття освіти.
Батьки дітей з особливими освітніми потребами є важливими членами команд психолого-педагогічного супроводу дітей, які формуються у закладах дошкільної та загальної середньої освіти. Так батьки, як члени команди, надають інформацію про дитину (стиль, спосіб навчання, успіхи, труднощі у виконанні домашніх завдань); беруть участь у роботі команди, в тому числі у прийнятті рішень щодо складання ІПР; створюють умови для навчання, виховання та розвитку дитини.
До складу таких команд також входять директор або заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель початкових класів (класний керівник), вчитель-предметник, асистент вчителя, практичний психолог, соціальний педагог, вчитель-дефектолог, вчитель-реабілітолог (з урахуванням освітніх потреб дитини з ООП). За потреби, можуть залучені інші фахівці: медичний працівник закладу освіти, лікар, асистент дитини, спеціалісти системи соціального захисту населення, служби у справах дітей тощо.
Для досягнення якнайкращого результату у навчанні, надзвичайно важливо налагодити процес
обміну інформацією між членами цієї команди, адже від цього залужить створення умов для успішної інтеграції дитини з особливими освітніми потребами в заклад освіти.
Зв'язок «дім - заклад освіти»
Мати інформацію та бути важливим членом команди супроводу вашої дитини означає:
• брати участь у прийнятті рішень, які впливають на освітній процес вашої дитини;
• надавати свій письмовий дозвіл на проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини фахівцями ІРЦ;
• мати повну інформацію про психолого-педагогічні, корекційно-розвиткові послуги , які надають в закладі освіти;
• надавати важливу інформацію про дитину, яка може вплинути на результати навчання дитини;
• отримувати від вчителів та інших спеціалістів інформацію про навчання та успішність дитини;
• отримувати консультації перед залученням вашої дитини до спеціальної програми навчання;
• регулярно отримувати звіти про успіхи дитини упродовж навчального року;
• отримувати консультації та надавати свідомий письмовий дозвіл на затвердження індивідуальної програми розвитку (ІПР) для вашої дитини;
• оскаржувати рішення, які на вашу думку, не найкращим чином задовольнятимуть освітні потреби вашої дитини та працювати з командою над пошуком кращих рішень.
Обмін інформацією
Одним із аспектів роботи в команді є постійний процес обміну інформацією про стан навчання та розвиток дитини. Обмін такою інформацією дає змогу вчителям адаптувати освітнє середовище до потреб дитини. Це може бути:
• інформація про стан здоров'я дитини;
• дані про успішні методи навчання, які ви застосовуєте вдома;
• інформація про зміни в сім'ї (поповнення в родині, смерть родичів, розлучення, втрата роботи, загибель домашньої тваринки тощо), які можуть спричинити емоційну реакцію дитини;
• повідомлення про минулий навчальний досвід вашої дитини;
• інформація про визначені вами цілі для дитини, над досягненням яких ви працюєте вдома.
Як спілкуватися?
Чітка й постійна комунікація батьків та вчителів - ключ до успіху вашої дитини. Ви можете чути незрозумілі для вас терміни, такі як ІПР (індивідуальна програма розвитку), чи якісь інші слова. Завжди, коли вам щось незрозуміло, запитуйте. Для забезпечення ефективного спілкування всі учасники команди мають розуміти один одного.
Ведіть нотатки та впорядковуйте інформацію
Часто на батьків покладається завдання зі збору та підготовки важливої інформації: документів та різних даних щодо їхніх дітей. Ви можете отримувати значний обсяг інформації під час зустрічей та розмов з вчителями та фахівцями. Спочатку підготовка таких записів забиратиме певний час, але згодом вони можуть виявитися дуже корисними. Коли ви зберете основну інформацію, то далі потрібно буде просто оновлювати її. Після отримання нових документів одразу ж додавайте їх до свого масиву інформації.
• Як зберігати інформацію? Заведіть товсту папку з файлами чи будь-яку іншу зручну
для себе систему організації документів.
• Зберігайте інформацію в хронологічному порядку з новими даними зверху, оскільки вони будуть потрібні вам найчастіше.
• Виділяйте дати кольором (маркером) - так буде зручніше шукати.
• Використовуйте клейкі закладки для позначення тих документів, які потрібні постійно, або які необхідно перевірити чи поміняти.
• На окремому аркуші на початку папки запишіть контактні дані важливих людей (вчителів, фахівців, соціальних служб, медичних закладів тощо).
Задоволення особливих освітніх потреб дитини
Усі діти можуть навчатися, але не всі однаково, не в однаковому темпі чи з однаковими результатами. Навчання - процес індивідуальний. Задоволення особливих освітніх потреб дитини означає
виявлення цих потреб, розробку індивідуальних цілей для дитини, вибір або створення належних
послуг підтримки. Вибір форми навчання дитини з особливими освітніми потребами (спеціальна
школа чи загальноосвітня) є прерогативою батьків, проте в центрі уваги мають стати інтереси дитини. Консультаційну допомогу ви можете отримати, звернувшись до фахівців ІРЦ.