Права батьків

Батьки не тільки «мають переважне право на виховання своїх
дітей» - як законні представниками дітей, батьки зобов'язані знати свої права,
щоб їх відстоювати, у зв'язку з цим нижче представлені статті з законів України
у сфері освіти, що стосуються прав батьків та їхніх дітей на інклюзивне
навчання.
Сімейний кодекс України
Стаття 151. Права батьків щодо виховання дитини
1. Батьки мають переважне право перед іншими особами на особисте виховання дитини.
2. Батьки мають право залучати до виховання дитини інших осіб, передавати її на виховання фізичним та юридичним особам.
3. Батьки мають право обирати форми та методи виховання, крім тих, які суперечать закону, моральним засадам суспільства.
Стаття 154. Права батьків по захисту дитини
1. Батьки мають право на самозахист своєї дитини, повнолітніх дочки та сина.
2. Батьки мають право звертатися до суду, органів державної влади, органів місцевого самоврядування та громадських організацій за захистом прав та інтересів дитини, а також непрацездатних сина, дочки як їх законні представники без спеціальних на те повноважень.
3. Батьки мають право звернутися за захистом прав та інтересів дітей і тоді, коли відповідно до закону вони самі мають право звернутися за таким захистом.
Закон України «Про освіту»
Стаття 55. Права та обов'язки батьків здобувачів освіти
1. Виховання в сім'ї є першоосновою розвитку дитини як особистості. Батьки мають рівні права та обов'язки щодо освіти і розвитку дитини.
2. Батьки здобувачів освіти мають право:
• захищати відповідно до законодавства права та законні інтереси здобувачів освіти;
• звертатися до закладів освіти, органів управління освітою з питань освіти;
• обирати заклад освіти, освітню програму, вид і форму здобуття дітьми відповідної освіти;
• брати участь у громадському самоврядуванні закладу освіти, зокрема обирати і бути обраними до органів громадського самоврядування закладу освіти;
• завчасно отримувати інформацію про всі заплановані у закладі освіти та позапланові педагогічні, психологічні, медичні, соціологічні заходи, дослідження, обстеження, педагогічні експерименти та надавати згоду на участь у них дитини;
• брати участь у розробленні індивідуальної програми розвитку дитини та/або індивідуального навчального плану;
• отримувати інформацію про діяльність закладу освіти, результати навчання своїх дітей (дітей, законними представниками яких вони є) і результати оцінювання якості освіти у закладі освіти та його освітньої діяльності. . . .
4. Держава надає батькам здобувачів освіти допомогу у виконанні ними своїх обов'язків, захищає права сім'ї.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування мають поважати право батьків виховувати своїх дітей відповідно до власних релігійних і філософських переконань, а суб'єкти освітньої діяльності мають враховувати відповідні переконання під час організації та реалізації освітнього процесу, що не повинно порушувати права, свободи та законні інтереси інших учасників освітнього процесу.
5. Інші права та обов'язки батьків здобувачів освіти можуть встановлюватися законодавством, установчими документами закладу освіти і договором про надання освітніх послуг (за наявності).
Закон України «Про дошкільну освіту»
Батьки або особи, які їх замінюють, мають право (ст. 36):
• вибирати заклад дошкільної освіти та форму здобуття дитиною дошкільної освіти;
• обирати і бути обраними до органів громадського самоврядування закладу дошкільної освіти;
• звертатися до відповідних органів управління освітою з питань розвитку, виховання і навчання своїх дітей (ч. 1 ст. 36);
• створення спеціальних та інклюзивних груп у складі закладів дошкільної освіти для виховання і навчання дітей з особливими освітніми потребами (ч. 3 ст. 12);
• діти з особливими освітніми потребами можуть перебувати до семи (восьми) років у спеціальних закладах дошкільної освіти (групах) та інклюзивних групах закладів дошкільної освіти (ч. 3 ст. 12);
• наповнюваність дітей в інклюзивних групах до 15 осіб (з них не більше трьох дітей з особливими освітніми потребами) (ч. 2 ст. 14);
• створення умов для одержання дітьми, у тому числі з особливими освітніми потребами, дошкільної освіти (абз. 6 ч. 2 ст. 19);
• здобуття дошкільної освіти дітьми, які потребують корекції фізичного та/або розумового розвитку, тривалого лікування та реабілітації за окремими програмами і методиками, розробленими на основі Державної базової програми центральним органом виконавчої влади (ч. 9 ст. 23);
• асистента вихователя інклюзивної групи (ст. 30);
• дітям, які потребують корекції фізичного та/або розумового розвитку, тривалого лікування та реабілітації, гарантовано право на відвідування державних і комунальних закладів дошкільної освіти з гнучким режимом роботи та їх утримання у цих закладах за рахунок держави (ст. 33);
• отримання психолого-педагогічної допомоги в інклюзивно-ресурсних центрах, що діють відповідно до положення, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Закон України «Про загальну середню освіту»
Батьки або особи, які їх замінюють, мають право (ст. 29):
• вибирати навчальні заклади та форми навчання для неповнолітніх дітей;
• приймати рішення щодо участі дитини в інноваційній діяльності закладу загальної середньої освіти;
• обирати і бути обраними до органів громадського самоврядування закладів загальної середньої освіти;
• звертатися до відповідних органів управління освітою з питань навчання і виховання дітей;
• захищати законні інтереси дітей (ч. 1. ст. 29);
• на створення у складі закладів загальної середньої освіти класів (груп) з вечірньою (заочною), дистанційною формою навчання, класів (груп) з поглибленим вивченням окремих предметів, спеціальних та інклюзивних класів для навчання дітей з особливими освітніми потребами (ч. 3 ст. 8);
• на забезпечення органами місцевого самоврядування та місцевими органами виконавчої влади безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних і інклюзивних класах, та учнів 1-4 класів із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям» (абз. 2 ч. 3 ст. 21);
• введення до штату закладів загальної середньої освіти посади асистента вчителя для забезпечення досягнення особами з особливими освітніми потребами результатів навчання, передбачених у відповідному Державному стандарті загальної середньої освіти (п. 4 ст. 33);
• безоплатне забезпечення підручниками, посібниками учнів закладів загальної середньої освіти (абз. 9 ч. 2 ст. 37)25.
Батьки (законні представники) дитини з ООП в ІРЦ мають право на:
• методичну допомогу щодо особливостей організації надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами;
• методичну допомогу щодо особливостей організації середовища вдома, а також особливостей взаємодії з дитиною;
• консультацію стосовно мережі закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та інших закладів освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти та умов зарахування до цих закладів;
• консультативно-психологічну допомогу у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку дітей;
• участь у проведенні комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини;
• погодження з представниками ІРЦ часу та дати проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини;
• проведення оцінки протягом місяця з моменту письмового звернення;
• ознайомлення з висновком про комплексну оцінку, умовами навчання та надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг у закладах освіти;
• отримання примірника висновку про комплексну оцінку впродовж 10 днів з моменту проведення оцінки;
• зберігання конфіденційності результатів оцінювання;
• проведення
повторної комплексної оцінки розвитку дитини структурним підрозділом з
питань діяльності ІРЦ органів управління освітою обласних, Київської та
Севастопольської міських держадміністрацій протягом 10 днів з дати звернення за
місцем проживання (перебування)/навчання чи в іншому місці за попереднім
погодженням.